torsdag, oktober 20, 2005

IKEA, du lockande

Var gör en tvåbarnsmamma med bästa intentioner för sina barn efter att ha hämtat de från dagis?
Jo, hon tar de små gnottarna till barnens bästa varuhus; IKEA!!
Full av förväntan och längtan efter julinspiration vandrar vi bland blinkande stjärnor, glittrande papper och med ett enormt haaa-begär. Barnen drar och skriker efter allt de vill ha. Jag känner att värmen plötsligt ökar, funderar på om ventilationen är dålig i varuhuset eller om jag har börjat få klimakteriesymptom. Efter mycket om och men närmar vi oss kassan. Där blir vi stående. Självklart har vi hamnat i en kassa där en söt tjej har sin praktik, det innebär att kötiden är dubbelt så lång som i de övriga tjugo andra kassorna. Men jag flyttar inte på mig, nä, nu står vi här snällt och fint, svenskt pliktroget, tills lillebrodern börjar klättra ur vagnen. Då känns det som jag befinner mig i världens största bastu när jag får stå och hålla honom i typ tjugo minuter i kassakön!
Ja, du underbara IKEA, du lockar med dina varor och jag faller alltid dit, trots att jag säger varje gång att jag inte ska ta med mig barnen. Men vad gör man inte för sina älskade avkommor?

Inga kommentarer: